Tanja Quax

Psychologie- en psychotherapiepraktijk

Informatie

Wachttijden en wachtlijstbemiddeling

De actuele wachttijd vindt u op de pagina 'welkom'. Wanneer ik u niet kan zien binnen een voor u aanvaardbare wachttijd, kunt u altijd contact opnemen met uw huisarts voor een verwijzing naar een andere hulpverlener. U kunt ook contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Vergoeding

Psychotherapie is zorg die vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Ik heb voor het jaar 2025 contracten met VGZ, CZ, Zilveren Kruis, Menzis, ASR, DSW, Aevitae, ONVZ en Zorg en Zekerheid en alle daaronder vallende labels. Dit betekent dat u de zorg geheel vergoed krijgt. 

Ik heb geen contract met Salland.  Dit bekent dat een deel van de behandeling voor eigen rekening kan komen, afhankelijk van het soort polis dat u bij uw zorgverzekeraar heeft. De vergoeding voor therapie bij niet-gecontracteerde zorgverleners ligt tussen ca. 60% tot 100% van de kosten. 
De tarieven die worden gebruikt binnen de GGZ zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).
Ik raad u aan om van te voren goed naar uw polis te kijken en eventueel contact op te nemen met uw zorgverzekeraar zodat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.
De indeling en bijbehorende tarieven voor 2024, vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), voor ambulant – kwaliteitsstatuut sectie II Psychotherapeut (Wet Big artikel 3) zijn onder andere:
Diagnostiek 60 minuten  | €  219,98
Behandeling 60 minuten  | € 195,71
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico aan de zorgverzekeraar. Dit eigen risico is vanaf 1 januari 2018 vastgesteld op € 385,-. U kunt zelf voor een hoger eigen risico gekozen hebben. U betaalt uw eigen risico elk kalenderjaar.
Hier vindt u alle geldende NZA-tarieven: http://tarievenzoekerzorgprestatiemodel.nza.nl/
Hier vindt u uitgebreidere informatie over het zorgprestatiemodel: Patientfolder-zorgprestatiemodel-digitale-versie.pdf (lvvp.info).


No show

Een niet nagekomen afspraak die niet op tijd (minstens 24 uur van tevoren) door u is afgezegd, valt niet onder verzekerde zorg en hiervoor wordt een bedrag van € 70 bij u in rekening gebracht.


Goedgekeurd kwaliteitsstatuut GGZ – Vrijgevestigde

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis- ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Het  goedgekeurde kwaliteitsstatuut voor de praktijk vindt u hier.


Vertrouwelijkheid

Ik ben gehouden aan de Beroepscode voor psychotherapeuten zoals die is opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie. Hierin is onder andere geregeld dat alles wat besproken wordt in de behandelkamer vertrouwelijk is. Voorts wordt de vertrouwelijkheid ook geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandel Overeenkomst.
In het kader van de privacywetgeving (AVG) kunt u het privacystatement van mijn praktijk hier vinden.


Klachten

Indien u ontevreden bent over de geboden zorg dan hoor ik dat graag, en zal samen met u zoeken naar een oplossing. Daarnaast ben ik  aangesloten bij de klachten en geschillenregeling van de LVVP. Deze is te vinden via https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/

 

Crisis

Ik heb geen crisisdienst en daarmee geen mogelijkheden om direct te reageren in geval van crisis. Dit betekent dat u bij een acute crisis contact moet opnemen met uw huisarts en ’s avonds/ ‘s nachts, in het weekend of tijdens feestdagen met de huisartsenpost.
In geval er geen acuut contact nodig is, maar wel binnen 24 uur, kunt u mailen naar info@tanjaquax.nl of inloggen op uw portalaccount en een bericht achter laten. Mijn kantoortijden zijn maandag tot en met vrijdag van half 9 tot 15 uur.  Op dinsdag, donderdag en vrijdag is secretariaat van de praktijk ook telefonisch te bereiken van 9 tot 13 uur. Ik zal dan met u onderzoeken wat er speelt en onderzoeken wat u nodig heeft op dat moment. Vaak is het betrekken van uw omgeving en het maken van een veiligheids- of signaleringsplan een onderdeel van crisiscontact.


Waarneming tijdens afwezigheid

Bij planbare afwezigheid (vakanties en langdurige ziekte) maak ik met iedere cliënt afzonderlijk afspraken over eventuele noodzakelijke en/of wenselijke waarneming bij/door een collega. 


Online consulten

Naast face to face consulten zijn ook online consulten mogelijk. Dit kan bestaan uit enkele consulten in een behandeling die voor de rest face to face plaats vindt. Het kan ook, indien passend, geheel online vormgegeven worden.