Werkwijze
Nadat u uw verwijzing hebt ontvangen, bij voorkeur via uw huisarts of praktijkondersteuner GGZ, kunt u een verzoek tot contact sturen naar info@tanjaquax.nl.
Om een eerste inschatting te maken of ik u verder kan helpen, plannen we een kort kennismakingsgesprek (face to face, telefonisch of beeldbellen). Ik zal u dan ook informatie geven over de aanmelding, vergoeding, behandeling en dergelijke. Als er geen contra-indicaties zijn, plannen we een afspraak voor de intake.
Het doel van een intake (meestal 2 tot 3 gesprekken) is om u beter te leren kennen en zicht te krijgen op uw problemen, de achtergrond waarin deze zijn ontstaan en hoe u ermee omgaat. Daarnaast is het een moment om te onderzoeken of u zich op uw gemak voelt bij mij als therapeut en of ik voldoende voor u kan betekenen.
Na de intake vindt het adviesgesprek plaats, waarin het gevormde beeld met u besproken wordt en een behandelvoorstel wordt gedaan. Daarbij krijgt u tevens uitleg over de voorgestelde behandelvorm.
De behandelvormen die ik toepas zijn:
- Cognitieve gedragstherapie
- Interpersoonlijke psychotherapie
- EMDR
- Autonomiegerichte psychotherapie
- Schematherapie
Wanneer u zich hierin kan vinden, stellen we samen een behandelplan op waarin concretere doelen worden geformuleerd. Daarbij zal ik, indien u daar toestemming voor geeft, de verwijzer informeren over het opgestelde behandelplan.
Hierop volgt, zonder wachttijd, de behandeling. Als dat wenselijk is kan uw partner of iemand anders die dicht bij u staat in de behandeling betrokken worden.
Tijdens het behandeltraject zullen we met enige regelmaat evalueren en indien nodig het behandelplan aanpassen.
Aan het einde van de behandeling bekijken we of u voldoende heeft aan hetgeen bereikt is of dat verdere hulp nog gewenst is. Een afsluitende brief zal, indien u daar toestemming voor geeft, aan de verwijzer verstuurd worden.
Crisis
Ik heb geen crisisdienst en daarmee geen mogelijkheden om direct te reageren in geval van crisis. Dit betekent dat u bij een acute crisis contact moet opnemen met uw huisarts en ’s avonds/ ‘s nachts, in het weekend of tijdens feestdagen met de huisartsenpost.
In geval er geen acuut contact nodig is, maar wel binnen 24 uur, kunt u mailen naar info@tanjaquax.nl of inloggen op uw portalaccount en een bericht achter laten. Mijn kantoortijden zijn maandag tot en met vrijdag van half 9 tot 15 uur. Op dinsdag, donderdag en vrijdag is secretariaat van de praktijk ook telefonisch te bereiken van 9 tot 13 uur. Ik zal dan met u onderzoeken wat er speelt en onderzoeken wat u nodig heeft op dat moment. Vaak is het betrekken van uw omgeving en het maken van een veiligheids- of signaleringsplan een onderdeel van crisiscontact.
Waarneming tijdens afwezigheid
Bij planbare afwezigheid (vakanties en langdurige ziekte) maak ik met iedere cliënt afzonderlijk afspraken over eventuele noodzakelijke en/of wenselijke waarneming bij/door een collega.